Ústí nad Labem – Zastupitele Ústeckého kraje čeká poslední únorové pondělí – 28. 2. – klíčové jednání o tom, kudy povede koridor vysokorychlostní trati Praha – Drážďany. Správa železnic totiž zvažuje nové varianty trasy a požaduje proto aktualizaci Zásad územního rozvoje Ústeckého kraje.
To se ovšem nelíbí starostům a zastupitelům dotčených obcí na Litoměřicku. Nové varianty totiž vedou mimo schválenou územní rezervu, která je v Zásadách územního rozvoje a řadu let se s ní počítá. Trať měla vzniknout na levém břehu řeky Labe.
„Byl jsem u toho, když se VRT vkládala do Územních plánů obcí na Podřipsku kolem roku 2005. Samozřejmě, jako při plánování každé větší liniové stavby i tehdy byla velká nevůle, stavbou dotčených, lidí. V tom roce 2005 nám byl předkládán návrh skutečné vysokorychlostní tratě nové generace (400 – 450 km/hodinu). Byly nám předkládány argumenty potřebné ekologičnosti této stavby, jako nutná náhrada za krátké či střední lety letadlem. Odborníci z Ministerstva dopravy a Českých drah, nám do očí tvrdili, že to bude obrovský přelom v železniční dopravě, prostě generační skok a to jak v rychlosti, tak komfortu pro cestující. Líčili nám, že se přiblížíme technologicky k japonskému šinkansenu, a že francouzské TGV zcela předběhneme. Musím říci, že se nám to moc nezdálo, že bychom se takto v naší české kotlině pochlapili, ale uznali jsme, že pro takovýto sen se vyplatí v krajině nechat rezervu, která by vznik této ekologické konkurence letadlům umožnila. Takže po velkých finančních nákladech a tahanicích máme již několik desítek let v územních plánech obcí a v ZÚR Ústeckého kraje vyznačenou rezervu pro umístění této stavby – Vysokorychlostní železniční tratě pro rychlosti nad 350 km/hod. Občané, obce i firmy tedy již desetiletí vědí, kudy tato vysokorychlostní železnice povede a přizpůsobili tomu své plány a smířili se s touto skutečností. Konkrétně i naše obec Hrobce v roce 2005 plně podřídila svůj rozvoj platným Zásadám rozvoje Ústeckého kraje. Tyto zásady určily rezervu pro plánovanou trasu VRT o šířce 600 metrů po celém katastrálním území obce Hrobce. Jako starosta obce, jsem občanům i zájemcům o novou výstavbu v obci tyto plány ukazoval a upozorňoval je, kde bude VRT a tedy i kde bude tato mimořádná zátěž krajiny a žádal jsem je, aby tomu přizpůsobili své investiční plány. Cítím se podveden, jako občan ČR, občan kraje, starosta obce i občan naší obce státními orgány, kteří najednou bez uvedení řádných, natož podložených důvodů, chtějí rozhodnout o přemístění této velké stavby mimo desítky let určený koridor a hrubě tak zasáhnout do života místních občanů,“ uvedl Luboš Matek, zastupitel (a bývalý starosta) Hrobců.
Zapsaný spolek roVRTaná krajina, který založili starostové obcí na Litoměřicku, zastupitelům Ústeckého kraje navrhuje, aby byl bod týkající se aktualizace Zásad územního rozvoje z programu vyřazen, nebo aby byl zamítnut.
„Správa železnic neustále prosazuje prověřování pouze nových variant, ačkoli existuje více reálných variant, které rozhodně stojí za kvalitní prověření. Zastáváme trasu, která by maximálně vedla v aktuálně platných Zásadách územního rozvoje, kterou Správa železnic dlouhodobě dostatečně neprověřuje jen proto, že nemá zastávku přímo v centru Ústí nad Labem,“ uvádí spolek rozVRTaná krajina na sociálních sítích.